Cum a copiat Samsung de la Apple ca să-și facă telefoanele ca iPhone

de: Răzvan Băltărețu
25 10. 2017

Samsung vrea să redeschidă procesul care i-a marcat ultimii cinci ani. Asta ar trebui să ne aducă aminte cum a reușit să facă din Galaxy S un telefon bun, mulțumită iPhone.

Samsung vrea să plătească mai puțin în procesul contra Apple și să încerce să iasă cu o imagine cât de cât intactă din cel mai mare scandal de tipul acesta. Desigur, în 2018, e ușor să privim înainte și să vedem în Samsung o companie inovatoare căreia îi pasă și de ceea ce poate face, nu doar de ceea ce poate copia, dar în urmă cu șapte ani lucrurile stăteau cu totul altfel.

Samsung a fost alături de Google în proiectul Android încă de la începuturi și susținerea i s-a întors în suportul de care s-a bucurat din partea gigantului american. În iunie 2009, Samsung lansa primul telefon cu Android și primul său smartphone de luat în serios: Galaxy I7500. Era cumva la fel de bun (sau de prost) ca HTC G1, primul smartphone cu Android, dar cu siguranță era departe de ceea ce linia Galaxy reprezintă în prezent.

Totodată, primul Galaxy rula un Android nemodificat. Abia cu Galaxy S a început Samsung să facă telefoane mai bune și să folosească ecrane S-AMOLED, cele prin care s-a remarcat cel mai bine. Galaxy S a fost o surpriză plăcută pentru piața de atunci. Avea un ecran mai mare decât iPhone, dar, cumva, era familiar iPhone. Pentru cine a uitat, Galaxy S este o copie după iPhone.

Strategia Samsung de-a copia de la Apple

Procesul despre care se va rediscuta în aceste zile e vechi de cinci ani. În 2012 a fost dat primul verdict și de atunci s-a mai ajuns la masa negocierilor. Cel mai bun lucru pe care l-a adus acel proces pentru noi toți este un document de 132 de pagini (încă disponibil aici), unde poți să vezi cum Samsung lua notițe cu pixul în mână.

În document, Samsung Galaxy S este identificat drept „S1“ şi în acesta se arată cum inginerii Samsung identifică 126 de situaţii în care iPhone este superior produsului sud-coreean. Firesc, cer corectarea diferenţelor atât prin regândirea aplicațiilor, cât și prin desenarea pictogramelor. Pe scurt, inginerii susţin că smartphone-ul lor ar fi mult mai bun dacă ar arăta şi s-ar comporta precum cel de la Apple.

În imaginile de mai jos, „Fascinate“ este versiunea Galaxy S vândută în America în rețeaua Verizon. Mai este cunoscut și drept Galaxy S CDMA.

Apple a acuzat compania sud-coreeană că i-a copiat atât pictogramele, cât și tot ceea ce înseamnă uzabilitate și obiceiuri de utilizare ale consumatorilor. Strategia Samsung a fost să-şi extindă şi mai mult marca Galaxy, nu neapărat să dezvolte foarte mult tehnologia. Grija sud-coreenilor era că oamenii ştiu precis ce vor de la Apple: iPhone sau iPad, pe când de la alte companii nu aveau o marcă precisă.

La vremea aceea (final de 2011) era un haos destul de mare în ograda Android, pe când Apple livra produse simple și, mai ales, ușor de folosit.

După cum se vede și în documentul de mai sus, publicat de 9to5mac în 2014, prioritatea Samsung era să câștige cu orice preț întrecerea cu Apple. Vânzările americanilor creșteau și venea un telefon nou – iPhone 5. Astfel, au investit bugete mai mari de publicitate de la ATL la BTL să iasă cât mai mult în evidență. De asemenea, strategia cuprindea și suport din partea operatorilor să scoată mai mult în față brandul Galaxy și 80% din planul era să se lipească de operatori ca să crească.

Când Samsung a încercat să se justifice prin Google

Samsung a încercat să obțină ajutor și de la Google în lupta cu Apple. Google, de asemenea, avea un oarecare război cu Apple, pentru că Android era un fel de imitație după iOS. Când a venit iPhone 5, Samsung a văzut în acest telefon cea mai mare problemă – „un tsunami“, conform The Verge – și a decis să lanseze o campanie nouă: „The Next Big Thing is Already Here“ prin care voia să transmită că deja are cel mai bun smartphone.

Suportul de la Google s-a materializat și în declarația unui om de la Google. Hiroshi Lockheimer, vicepreşedinte al diviziei de inginerie Android, a explicat în 2014 concepte din sistemul de operare al Google pe care, susţine Apple, le-ar fi copiat din iOS.  Samsung a încercat astfel să își justifice copiatul prin dat vina pe Google.

Apple voia să arate că alți producători și-au modificat interfețele, pe când Samsung a preferat să le copieze direct.

Lockheimer a specificat că Google face platforma, iar dezvoltatorii de hardware au libertatea de a o adapta pe telefoanele şi tabletele care ajung să fie lansate pe piaţă. Lupta dintre Apple și Google era alimentat și de Steve Jobs, care ar fi fost pregătit pentru un „război termonuclear“. „[…] Voi cheltui toți banii pe care Apple îi are ca să îndrept asta. Voi distruge Android, pentru că este un produs furat. Sunt dispus să pornesc un război termonuclear“, a declarat acesta.

În 2017, Samsung a lansat telefoane care s-au distanțat mult de alternative, dar drumul până aici a fost unul anevoios, de-a lungul căruia a copiat ce-a putut și s-a descurcat cum a știut mai bine. Acum, vrea un nou proces și parcă timpul s-a întors înapoi în 2012. Orice verdict ar fi și acum, rămân dovezile de bun-simț. Altfel, Apple și Samsung rămân parteneriat, că sud-coreenii produc ecrane pentru iPhone X.